Zit je met een vraag of een dringend probleem? Hieronder vind je enkele veel voorkomende problemen. Is je probleem niet opgelost, neem dan contact met ons op. Probeer je probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen per mail, eventueel met een foto. Kom niet zonder afspraak naar de praktijk. Voor zeer dringende problemen tijdens het weekend of op feestdagen, kan je tussen 10u00 en 12u00 terecht bij de wachtdienst orthodontie op 070 222 088. Meestal zijn onderstaande problemen geen dringende urgentie en kan dit wachten tot na het weekend.
Een prikkende draad kan heel vervelend zijn. Om pijn te vermijden kan 'orthodontische was' (of suikervrije kauwgom) op het prikkende uiteinde van de draad aangebracht worden. Dit zorgt er voor dat het uiteinde zacht aanvoelt. Bij de volgende controle kan het draadje dan afgeknipt worden. Als het niet kan wachten en het zeer veel pijn doet, mag het prikkende uiteinde voorzichtig afgeknipt worden met een nagelknipper. Indien dit niet helpt, neem dan contact met ons op voor een nieuwe afspraak.
Als het losse blokje niet stoort, kan dit gewoon blijven zitten tot aan de volgende afspraak. Wanneer het last geeft (bij en los achterste/laatste blokje) kan het blokje van de draad verwijderd worden en kan de draad voorzichtig afgeknipt worden met een nagelknipper. Indien dit niet helpt en je hebt pijn, contacteer ons dan voor een nieuwe afspraak. Als je elastieken moet dragen aan dit blokje, is het belangrijk dat het blokje wel terug vastgezet wordt. Indien je afspraak binnen 2 weken is, moet je hiervoor geen extra, snellere afspraak maken.
Als het retentie draadje achter de tanden los of verloren is, kunnen de tanden gaan verplaatsen. KNIP DEZE DRAAD NOOIT AF (enkel in geval van nood) maar contacteer ons voor een afspraak zodat we het draadje terug kunnen vastzetten of het prikkend stukje kunnen herstellen. Probeer met was de draad tijdelijk vast te plakken zodat het niet prikt of stoort. Is het draadje volledig uit je mond, neem het dan mee naar je afspraak. Is het draadje in de bovenkaak los en draag je hier ook een nachtbeugel: draag deze beugel dan zo veel mogelijk om tandverplaatsing in de tussentijd te voorkomen.
Contacteer ons voor een afspraak zodat de beugel aangepast of hersteld kan worden, of opgestuurd kan worden voor reparatie. Als de (kapotte) beugel wel nog past, blijf de beugel dan dragen tot aan deze nieuwe afspraak! Indien je nog beschikt over het gips- of 3D-model waarop de beugel is gemaakt, breng deze dan mee naar de afspraak.
Wanneer het bandje rond de kies los zit, contacteer ons dan voor een nieuwe afspraak. Het bandje wordt dan weer vastgezet. Wanneer het bandje te lang los zit, kan er een gaatje ontstaan in de tand.
Als je nachtbeugel verloren is, neem dan zo snel mogelijk contact op met de praktijk. Vergeet zeker niet om je 3D- of gips-model waarop deze beugel gemaakt is mee te brengen! Als dit model aanwezig is, wordt dit opgestuurd en worden er zo kosten bespaard! Dit geldt ook voor een kapotte beugel.
Het is belangrijk dat de elastieken volgens advies gedragen worden. Als het pakje leeg is, kom dan langs om nieuwe elastieken op te halen. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Weet wel dat de praktijk ook eens gesloten kan zijn! Opgelet: je kan deze elastieken niet in de winkel of apotheek vinden.
Het is belangrijk dat je gedurende de hele orthodontische behandeling met blokjes iedere avond je mond spoelt met een specifiek mondspoelmiddel. Dit is te verkrijgen op voorschrift. Als je mondspoelmiddel op is, stuur ons dan een mailtje. Wij kunnen elektronisch een voorschrift op je ID-kaart zetten zodat je niet naar de praktijk moet komen. Je kan dan het spoelmiddel met jouw ID-kaart ophalen in de apotheek.